Aftryk 1
Drop jeres introforløb
Introforløbet varer ofte kun få dage, men det har stor betydning for vores skoletid. At starte et nyt sted kan være angstprovokerende, og behovet for at finde nogen at blive fortrolig med er stort.
Mange af os oplever desværre introforløbet som for kort og overfladisk – noget, der bare skal overstås, før undervisningen starter. Vi har brug for, at introforløbet prioriteres højere, og at lærerne engagerer sig.
Det gode introforløb giver tid til at lære både klassekammerater, lærere, fag og skolen at kende. Selv banale ting som skolens lokationer og fagenes opbygning er vigtige for at føle sig tryg. Vi er på udebane og har brug for, at det hurtigt bliver en hjemmebane. For at turde række hånden op og være åbne over for nye klassekammerater, skal vi føle os trygge og have tillid til både lærere og klassekammerater.
Introforløbet skal gentænkes og prioriteres højere – og elever, der har været igennem det, bør inddrages i at skabe et bedre forløb.
Mange af os oplever desværre introforløbet som for kort og overfladisk – noget, der bare skal overstås, før undervisningen starter. Vi har brug for, at introforløbet prioriteres højere, og at lærerne engagerer sig.
Det gode introforløb giver tid til at lære både klassekammerater, lærere, fag og skolen at kende. Selv banale ting som skolens lokationer og fagenes opbygning er vigtige for at føle sig tryg. Vi er på udebane og har brug for, at det hurtigt bliver en hjemmebane. For at turde række hånden op og være åbne over for nye klassekammerater, skal vi føle os trygge og have tillid til både lærere og klassekammerater.
Introforløbet skal gentænkes og prioriteres højere – og elever, der har været igennem det, bør inddrages i at skabe et bedre forløb.



Eksperten siger
”Mange unge oplever introaktiviteterne som konstruerede og hektiske, og fra den ene dag til den anden møder de en anderledes striks og rutinepræget hverdag. Formålet med introforløb er at skabe samhørighed, men kortvarige aktiviteter opbygger ikke ægte tilhør. Det kræver en hverdag, der giver mening. Problemet opstår, når voksne adskiller det sociale og faglige, selvom de er uadskillelige. Unge er eksperterne, vi bør inddrage for at forbinde det sociale og faglige på en meningsfuld måde.”
– Helle Rabøl Hansen, cand.jur., ph.d., forsker i trivsel