Aftryk 2
Alle skal med
Overgangen til ungdomsuddannelse er helt central for, hvordan man lander i de nye fællesskaber. Det kan komme til at påvirke hele ens skoletid.
Vi oplever, at det især er dem, der måske stikker lidt ud, ikke råber højest, eller har haft dårlige oplevelser med mobning, som har svært ved at finde en plads i fællesskabet. Men det ændrer ikke på, at vi alle har brug for at være en del af et fællesskab. Vi prøver tit at invitere alle med, men det er altså svært at gøre selv. Derfor har vi brug for skolen og lærernes hjælp, og vi har brug for sociale rammer, hvor alle inkluderes, og ingen træder tilbage.
Skolen er nødt til aktivt at arbejde for at skabe en kultur, hvor der er plads til alle personlighedstyper, og hvor fællesskabet er åbent for alle.
Vi oplever, at det især er dem, der måske stikker lidt ud, ikke råber højest, eller har haft dårlige oplevelser med mobning, som har svært ved at finde en plads i fællesskabet. Men det ændrer ikke på, at vi alle har brug for at være en del af et fællesskab. Vi prøver tit at invitere alle med, men det er altså svært at gøre selv. Derfor har vi brug for skolen og lærernes hjælp, og vi har brug for sociale rammer, hvor alle inkluderes, og ingen træder tilbage.
Skolen er nødt til aktivt at arbejde for at skabe en kultur, hvor der er plads til alle personlighedstyper, og hvor fællesskabet er åbent for alle.



Eksperten siger
”Mange unge er gode til at mestre de koder og normer, som er vigtige for at få og bibeholde en plads i fællesskaberne. Men der er også unge, der oplever at stå i periferien eller helt uden for fællesskaberne. Og for nogle er det en position, der gentager sig igen og igen, selvom de fx skifter skole eller starter på en ungdomsuddannelse. De oplever gang på gang at tabe kampen om at få en plads i fællesskaberne.”
– Noemi Katznelson, professor og leder af Center for Ungdomsforskning