Aftryk 3
Start intro før intro
“De bedste år af dit liv.” Det hører vi fra mange voksne, inden vi begynder på en ungdomsuddannelse. Og vi håber, at de får ret.
Men så høje forventninger kan føles uoverskuelige, og mange af os er mere usikre end spændte inden første skoledag. Passer vi ind, får vi venner, kan vi følge med i undervisningen? Oveni det kommer, at de første dage er fyldt med praktiske ting. Noget af den usikkerhed, tror vi, kan erstattes af spænding, hvis vi får svar på nogle af vores spørgsmål om den nye uddannelse, inden vi begynder. Det kan være gennem møder med elever på skolen, at hilse på kommende klassekammerater, rundvisninger eller videoer af skolen.
Hvis vi føler os klædt på, har vi bedre overskud og mere selvtillid, når introforløbet begynder. Det kan gøre forskellen, når vi skal lære nye mennesker at kende. Derfor skal introen til vores nye uddannelse begynde før introforløbet.
Men så høje forventninger kan føles uoverskuelige, og mange af os er mere usikre end spændte inden første skoledag. Passer vi ind, får vi venner, kan vi følge med i undervisningen? Oveni det kommer, at de første dage er fyldt med praktiske ting. Noget af den usikkerhed, tror vi, kan erstattes af spænding, hvis vi får svar på nogle af vores spørgsmål om den nye uddannelse, inden vi begynder. Det kan være gennem møder med elever på skolen, at hilse på kommende klassekammerater, rundvisninger eller videoer af skolen.
Hvis vi føler os klædt på, har vi bedre overskud og mere selvtillid, når introforløbet begynder. Det kan gøre forskellen, når vi skal lære nye mennesker at kende. Derfor skal introen til vores nye uddannelse begynde før introforløbet.



Eksperten siger
”Jeg tror ikke, vi er gode nok til at møde unges behov for tryghed i de her overgange. Et eksempel er, når unge forud for studiestart søger efter kommende klassekammerater på sociale medier, og uddannelsernes svar bliver at skjule klasselisterne. Selvom der kan være gode grunde til det, løser det ikke behovet for “før-start-tryghed”. Der er god grund til at lade sig inspirere af unges tanker om det her emne, så deres behov bliver mødt af nye muligheder fremfor begrænsninger.”
– Helle Rabøl Hansen, cand.jur., ph.d., forsker i trivsel