Aftryk 4
Man bliver ikke venner på to uger
Når introforløbet er overstået, oplever vi, at de voksnes fokus er 100 procent rettet mod undervisningen. Men lige meget hvordan introforløbet er sat sammen, er en eller to uger ikke nok til, at vi kan skabe stærke venskaber og trygge relationer i klassen eller på årgangen.
Vi har brug for, at arbejdet med at udvikle og udbygge relationer, skabe stærke fællesskaber og styrke den sociale trivsel bliver prioriteret gennem hele skoleåret og betragtes som en vigtig opgave på linje med det faglige. Både fordi det er afgørende for vores trivsel, men også fordi det kan gøre en positiv forskel for vores faglige udvikling.
Sæt barren for sociale aktiviteter og trivselsarbejde gennem skoleåret langt højere.
Vi har brug for, at arbejdet med at udvikle og udbygge relationer, skabe stærke fællesskaber og styrke den sociale trivsel bliver prioriteret gennem hele skoleåret og betragtes som en vigtig opgave på linje med det faglige. Både fordi det er afgørende for vores trivsel, men også fordi det kan gøre en positiv forskel for vores faglige udvikling.
Sæt barren for sociale aktiviteter og trivselsarbejde gennem skoleåret langt højere.



Eksperten siger
”Gå sammen to og to kunne man sige til de generationer af unge, der voksede op med gadens leg som en vigtig øvearena i forhold til udviklingen af sociale navigationskompetencer. I dag er gadens analoge fællesskaber i vid udstrækning blevet afløst af asynkront samvær foran skærme, og vi skal derfor være mere ambitiøse i forhold til den analoge arena, som et klasserum også udgør. Hvis vi vil have alle med i fællesskabet, kræver det, at vi systematisk arbejder med at udvikle elevernes relationelle kompetence under hele ungdomsuddannelsen.”
– Søren Østergaard, ph.d., ungdomsforsker tilknyttet Center for Ungdomsstudier