Aftryk 5
Hvis I spørger, så lyt!
Evaluering er godt, og vi har alle prøvet at besvare et eller andet spørgeskema. Men for os er det vigtigste, at vi ikke bare bliver spurgt, men at vores ideer bliver brugt.
Vi vil gerne hjælpe næste årgang med at få en bedre overgang fra skole til ungdomsuddannelse, og vi vil gerne være med til at forme de rammer, vi selv udfylder på skolen hver dag. Vi oplever ofte, at vi bliver spurgt, men det kan være svært at se, hvordan vores ord bliver omsat til handling.
Det er ikke os alle, der har lyst til at stille op til elevrådet eller stille sig frem og sige sin mening højt, men vi har alle holdninger til skolen og den måde, tingene bliver gjort på. Og hvis vi oplever, at vores holdninger og ideer bliver taget alvorligt, vil vi gerne bruge tid på at arbejde videre med at føre dem ud i livet.
Vi vil gerne hjælpe næste årgang med at få en bedre overgang fra skole til ungdomsuddannelse, og vi vil gerne være med til at forme de rammer, vi selv udfylder på skolen hver dag. Vi oplever ofte, at vi bliver spurgt, men det kan være svært at se, hvordan vores ord bliver omsat til handling.
Det er ikke os alle, der har lyst til at stille op til elevrådet eller stille sig frem og sige sin mening højt, men vi har alle holdninger til skolen og den måde, tingene bliver gjort på. Og hvis vi oplever, at vores holdninger og ideer bliver taget alvorligt, vil vi gerne bruge tid på at arbejde videre med at føre dem ud i livet.



Eksperten siger
”Ungeinddragelse kræver mere end blot at spørge. Det kræver ressourcer, og at man tør give afkald på lidt af sin magt for at åbne døren til nye stemmer. Men medaljen er stor, for man får udvidet sin horisont og bidrager til en mere positiv demokratisk selvtillid. Selvom mange har gode intentioner om at skabe reel ungeinddragelse, kan det gå skævt og ende med at blive overfladisk, fordi der bliver stillet spørgsmål uden at forklare, hvor muligheden for medindflydelse ligger og uden at samle op på svarene.”
– Anna Bisp Asghari, engagementsdirektør i Ungdomsbureauet