Modul
-Elever
Når der arbejdes med forandringer og nye initiativer i skolens liv, er det essentielt at inddrage eleverne, fordi det er dem, der i sidste ende skal leve med konsekvenserne og opleve effekten i hverdagen.
Det er vigtigt, at eleverne ikke bare bliver spurgt, men får mulighed for reel indflydelse. De skal opleve, at deres stemmer bliver hørt, og at deres idéer og erfaringer er værdifulde – ikke blot som input, men som en aktiv del af beslutningsgrundlaget.
Elevsammensætningen varierer fra skole til skole. For at sikre bred elevinddragelse skal indsatsen tage afsæt i den lokale kontekst og give alle personlighedstyper plads til at bidrage. Når eleverne får mulighed for at dele deres egne erfaringer og ønsker med hinanden, skabes der ikke alene større ejerskab, men også et dybere engagement i fællesskabet og i skolens videre udvikling. Denne form for elevinvolvering er med til at styrke både motivation og trivsel.
Tænk gerne i feedback. Løbende opfølgning og justering undervejs giver jer mulighed for hurtigt at tilpasse indsatserne, så de forbliver relevante og meningsfulde for eleverne i praksis.
Refleksionsspørgsmål:
• Hvad ønsker eleverne at blive inddraget i?
• Hvordan kan vi sikre, at de føler ejerskab over beslutningerne?
• Hvordan sikrer vi, at eleverne, vi udvælger til processen, både repræsenterer mangfoldigheden og passer til uddannelsens behov?
Modulvalg:
Hvilke elever eller et elevudvalg ønsker at indgå i arbejdet – vælg en eller flere fra listen eller tilføj selv en modulvariant.
Det er vigtigt, at eleverne ikke bare bliver spurgt, men får mulighed for reel indflydelse. De skal opleve, at deres stemmer bliver hørt, og at deres idéer og erfaringer er værdifulde – ikke blot som input, men som en aktiv del af beslutningsgrundlaget.
Elevsammensætningen varierer fra skole til skole. For at sikre bred elevinddragelse skal indsatsen tage afsæt i den lokale kontekst og give alle personlighedstyper plads til at bidrage. Når eleverne får mulighed for at dele deres egne erfaringer og ønsker med hinanden, skabes der ikke alene større ejerskab, men også et dybere engagement i fællesskabet og i skolens videre udvikling. Denne form for elevinvolvering er med til at styrke både motivation og trivsel.
Tænk gerne i feedback. Løbende opfølgning og justering undervejs giver jer mulighed for hurtigt at tilpasse indsatserne, så de forbliver relevante og meningsfulde for eleverne i praksis.
Refleksionsspørgsmål:
• Hvad ønsker eleverne at blive inddraget i?
• Hvordan kan vi sikre, at de føler ejerskab over beslutningerne?
• Hvordan sikrer vi, at eleverne, vi udvælger til processen, både repræsenterer mangfoldigheden og passer til uddannelsens behov?
Modulvalg:
Hvilke elever eller et elevudvalg ønsker at indgå i arbejdet – vælg en eller flere fra listen eller tilføj selv en modulvariant.
