Modul
-Lærere
Når indsatsen skal integreres i praksis, kræver det tydelige roller, klare forventninger og et vedvarende samarbejde på tværs af hele organisationen. Her har lærere en nøglefunktion i at sætte en retning for udviklingsarbejdet og fremme fællesskabet gennem den daglige tilstedeværelse og tætte kontakt med eleverne.
Når lærerne aktivt faciliterer øvelser og aktiviteter fra AFTRYK, bringer de ikke blot nye metoder i spil, men skaber også en ramme, hvor eleverne møder forskellige arbejdsformer og perspektiver. Det øger den faglige trivsel – og ikke mindst understøtter det en inkluderende proces, hvor de unges stemmer bliver hørt og anerkendt.
Tænk gerne på at indsamle og dele de gode resultater. Når små fremskridt og store forandringer gøres tydelige – fx ved at vise, hvordan elevernes trivsel er forbedret, eller hvordan samarbejdet i klassen er styrket – skabes motivation og ejerskab, både blandt medarbejdere og elever.
Refleksionsspørgsmål:
• Hvordan kan lærere bedst facilitere elevinddragelse?
• Hvilke udfordringer kan opstå, og hvordan løses de?
• Hvordan fordeles roller og ansvar bedst blandt de lærere, der arbejder med det?
Modulvalg:
Hvilke lærere eller hvilken gruppe af lærere ønsker at indgå i arbejdet – vælg en eller flere fra listen eller tilføj selv en modulvariant.
Når lærerne aktivt faciliterer øvelser og aktiviteter fra AFTRYK, bringer de ikke blot nye metoder i spil, men skaber også en ramme, hvor eleverne møder forskellige arbejdsformer og perspektiver. Det øger den faglige trivsel – og ikke mindst understøtter det en inkluderende proces, hvor de unges stemmer bliver hørt og anerkendt.
Tænk gerne på at indsamle og dele de gode resultater. Når små fremskridt og store forandringer gøres tydelige – fx ved at vise, hvordan elevernes trivsel er forbedret, eller hvordan samarbejdet i klassen er styrket – skabes motivation og ejerskab, både blandt medarbejdere og elever.
Refleksionsspørgsmål:
• Hvordan kan lærere bedst facilitere elevinddragelse?
• Hvilke udfordringer kan opstå, og hvordan løses de?
• Hvordan fordeles roller og ansvar bedst blandt de lærere, der arbejder med det?
Modulvalg:
Hvilke lærere eller hvilken gruppe af lærere ønsker at indgå i arbejdet – vælg en eller flere fra listen eller tilføj selv en modulvariant.
