Om AFTRYK Materialer
Følg os her

Modul
-Lærere

Når indsatsen skal integreres i praksis, kræver det tydelige roller, klare forventninger og et vedvarende samarbejde på tværs af hele organisationen. Her har lærere en nøglefunktion i at sætte en retning for udviklingsarbejdet og fremme fællesskabet gennem den daglige tilstedeværelse og tætte kontakt med eleverne.

Når lærerne aktivt faciliterer øvelser og aktiviteter fra AFTRYK, bringer de ikke blot nye metoder i spil, men skaber også en ramme, hvor eleverne møder forskellige arbejdsformer og perspektiver. Det øger den faglige trivsel – og ikke mindst understøtter det en inkluderende proces, hvor de unges stemmer bliver hørt og anerkendt.

Tænk gerne på at indsamle og dele de gode resultater. Når små fremskridt og store forandringer gøres tydelige – fx ved at vise, hvordan elevernes trivsel er forbedret, eller hvordan samarbejdet i klassen er styrket – skabes motivation og ejerskab, både blandt medarbejdere og elever.

Refleksionsspørgsmål:
• Hvordan kan lærere bedst facilitere elevinddragelse?
• Hvilke udfordringer kan opstå, og hvordan løses de?
• Hvordan fordeles roller og ansvar bedst blandt de lærere, der arbejder med det?

Modulvalg:
Hvilke lærere eller hvilken gruppe af lærere ønsker at indgå i arbejdet – vælg en eller flere fra listen eller tilføj selv en modulvariant.

AFTRYK 1
AFTRYK 1: Drop jeres introforløb
At starte et nyt sted kan være angstprovokerende, og behovet for at finde nogen at blive fortrolig med er stort. Derfor spiller introforløbet en stor rolle, men mange oplever det som for kort og overfladisk. Vi har brug for, at det prioriteres højere, og at lærerne engagerer sig. Et godt introforløb giver tid til at lære skolen, lærerne og klassekammerater at kende. Det skal gentænkes, og elever bør være med til at forme det.
AFTRYK 2
AFTRYK 2: Alle skal med
Overgangen til ungdomsuddannelse er helt central for, hvordan man lander i de nye fællesskaber. Det kan komme til at påvirke hele ens skoletid. Vi oplever, at det især er dem, der måske stikker lidt ud, ikke råber højest, eller har haft dårlige oplevelser med mobning, som har svært ved at finde en plads i fællesskabet. Skolen skal skabe en kultur, hvor alle inkluderes.
AFTRYK 3
AFTRYK 3: Start intro før intro
“De bedste år af dit liv.” Det hører vi fra mange voksne, inden vi begynder på en ungdomsuddannelse. Men mange af os er mere usikre end spændte. Får vi venner, og kan vi følge med i undervisningen? Noget af den usikkerhed, tror vi, kan erstattes af spænding, hvis vi får svar på nogle af vores spørgsmål om den nye uddannelse, inden vi begynder. Derfor skal introen til vores nye uddannelse begynde før introforløbet.
AFTRYK 4
AFTRYK 4: Man bliver ikke venner på to uger
Når introforløbet er overstået, oplever vi, at de voksnes fokus er 100 procent rettet mod undervisningen. Men vi har brug for, at arbejdet med at udvikle relationer, skabe stærke fællesskaber og styrke den sociale trivsel bliver prioriteret hele skoleåret som en vigtig opgave på linje med det faglige. Både fordi det er afgørende for vores trivsel, men også fordi det kan gøre en positiv forskel for vores faglige udvikling.
AFTRYK 5
AFTRYK 5: Hvis I spørger, så lyt!
For os er det vigtigste, at vi ikke bare bliver spurgt, men at vores ideer bliver brugt. Det er ikke os alle, der har lyst til at stille os frem, men vi har alle holdninger til skolen og den måde, tingene bliver gjort på. Og hvis vi oplever, at vores holdninger og ideer bliver taget alvorligt, vil vi gerne bruge tid på at arbejde videre med at føre dem ud i livet.