Sådan arbejder du med elevinddragelse
Modellen består af tre tæt forbundne moduler – Ledelse, Lærere og Elever – som alle skal indgå i arbejdet. Hvert modul indeholder forskellige modulvarianter, men er ikke en udtømmende liste. I kan selv tilføje nye modulvarianter og definere indholdet i dem. Det er muligt at tilføje flere modulvarianter, se eksemplet nedenfor.
Modellen er fleksibel og kan justeres løbende, så den passer til jeres behov og lokale virkelighed. At inddrage elever er en kontinuerlig proces, som ikke slutter efter første forløb. Derfor er modellen cirkulær og bør gentages løbende for at sikre unges stemmer i spørgsmål, der vedrører dem.
AFTRYKs model for elevinddragelse
Eksempel
Studievejleder: Om at komme i gang med AFTRYK
Rikke er studievejleder på Niels Brock i København.
Efter Rikke deltog i AFTRYK-eventet i november 2024, blev hun inspireret til at involvere skolens unge stemmer i arbejdet med deres introforløb.
Om nye initiativer
Anna er elevrådsformand på Struer Statsgymnasium.
Efter at elevrådet deltog i en AFTRYK-workshop, blev det tydeligt, at lysten til at sige noget, faktisk var der. Et anderledes format end det vante for møder og workshops gav plads til, at alle havde lyst til at deltage.
Konkret afholder skolen nu en workshop for at sætte elevernes egne erfaringer med og holdninger til introforløbet i spil. På den måde får de indflydelse på, hvordan introforløbet indrettes til kommende elever.
Elevrådsformand: Om at komme i gang
Anna er elevrådsformand på Struer Statsgymnasium og fortæller om, hvordan de kom i gang med at involvere hele skolen i at skabe forandringer.
Om processen med elevinddragelse
Rikke er studievejleder på Niels Brock i København.
Efter Rikke deltog i AFTRYK-eventet i november 2024, blev hun inspireret til at involvere eleverne i evalueringen af skolens introforløb.
Førsteårselever fra fire studieretninger, der selv lige havde været igennem et introforløb, deltog i en workshop. Og med yderligere input og idéer fra ledelsen og lærere viste det sig, at især en introtur med overnatning betød enormt meget for eleverne. Derfor har skolen lyttet. Og nu bliver der indført en introtur med én overnatning for kommende førsteårselever.
Elev: Om at inddrage elever
Rune fra Esbjerg Gymnasium var med til AFTRYKs ungeværksted i oktober 2024.
Rune fortæller blandt andet om, hvilke ændringer arbejdet med AFTRYK har ført med sig, og at man gerne må tænke stort, når man ønsker at skabe forandringer – for eksempel i måden, elever inddrages på.
Om at skabe engagement
Anna er elevrådsformand på Struer Statsgymnasium.
Da der var valg til elevrådet, var der kun én, der stillede op som formand. For Anna, der nu går i 3.g på skolen, var det et godt billede på, at engagementet var for lavt.
Anna fortæller, hvordan en AFTRYK-workshop i efteråret 2024 var med til at inspirere til at skabe nye tiltag og en ny struktur i elevrådet.