Om AFTRYK Materialer
Følg os her

AFTRYK Fritid

Flere undersøgelser viser, at fritidslivet spiller en afgørende rolle for børn og unges trivsel. Trivselskommissionen definerer trivsel som evnen til at kunne håndtere modgang, udvikle sig og indgå i – og bidrage til fællesskaber. I den sammenhæng peger kommissionen på fritidslivet som en helt central arena for børn og unges trivsel. Kommissionen understreger, at det organiserede fritidsliv får en ny og vigtig rolle i en tid, hvor børns frie leg, sport og sociale samvær er under pres fra en stadig mere digitaliseret hverdag. 



Fritidslivet har et særligt potentiale for at være en beskyttende faktor i børn og unges liv. Det er et sted man kan lære nye ting, blive god til noget og samtidig tage del i – og være en uundværlig del af – et fællesskab. 


Det potentiale bekræftes af forskning, som viser sammenhænge mellem et aktivt fritidsliv, trivsel og livsmestring. 



Men ikke alle fritidsfællesskaber fremmer trivsel, og ikke alle børn finder naturligt vej ind i dem. Der er behov for at blive klogere på hvilke elementer der kan styrke børnenes trivsel, hvordan disse elementer aktiveres og hvordan de kan understøtte at børn og unges vej ind i fritidsfællesskaberne.

Hvorfor et AFTRYK om fritid?

For Mary Fonden er det afgørende, at alle oplever at høre til. Gennem flere års arbejde med fritidslivet har vi i Mary Fonden erfaret, at der stadig kan gøres mere for at styrke børn og unges mulighed for at indgå og bidrage til fritidsfælleskaber. Gode fællesskaber opstår ikke af sig selv – dem skal der arbejdes for, og de voksne omkring børnene har et ansvar for at skabe fællesskaber, hvor alle føler sig velkomne og betydningsfulde. Fællesskaber, der ikke bare rummer alle, men også skaber rammerne for, at alle børn kan bidrage aktivt til fællesskabet. Vi ved, at alle børn har brug for at være noget for nogen.

Derfor er det afgørende at have fokus på, hvordan vi giver alle børn positive oplevelser med fritidsfællesskaber. Vi skal skabe rammer for fritidsliv, der er åbne og inkluderende, styrker sammenholdet og aktivt rækker ud til dem, der ellers risikerer at stå udenfor.

Samtidig tror vi på, at vi skal sætte ind tidligt og sikre, at alle børn får positive erfaringer fra tidligt i livet. De erfaringer, børn får med fællesskaber og relationer, tager de med videre i livet. Er oplevelserne positive, bidrager de til børnenes selvværd og mod på at træde ind i nye fællesskaber. Er de ubehagelige, kan de føre til negative følelser, mistillid til omgivelserne og ensomhed.

Vi oplever, at netop fritidslivets potentiale anerkendes bredt blandt aktører på området, og vi forventer derfor, at flere børne- og ungdomsorganisationer, fonde og kommuner vil styrke deres indsats for at støtte børn og unges fritidsliv. For at lykkes med dette, tror vi i Mary Fonden på styrken i samarbejde. Vi skal bringe aktører sammen og give børn og unge reel mulighed for at påvirke de beslutninger, der tages på området. De skal sætte deres AFTRYK på deres fritid.
 

Hvorfor et AFTRYK om fritid?

For Mary Fonden er det afgørende, at alle oplever at høre til. Gennem flere års arbejde med fritidslivet har vi i Mary Fonden erfaret, at der stadig kan gøres mere for at styrke børn og unges mulighed for at indgå og bidrage til fritidsfælleskaber. Gode fællesskaber opstår ikke af sig selv – dem skal der arbejdes for, og de voksne omkring børnene har et ansvar for at skabe fællesskaber, hvor alle føler sig velkomne og betydningsfulde. Fællesskaber, der ikke bare rummer alle, men også skaber rammerne for, at alle børn kan bidrage aktivt til fællesskabet. Vi ved, at alle børn har brug for at være noget for nogen.

Derfor er det afgørende at have fokus på, hvordan vi giver alle børn positive oplevelser med fritidsfællesskaber. Vi skal skabe rammer for fritidsliv, der er åbne og inkluderende, styrker sammenholdet og aktivt rækker ud til dem, der ellers risikerer at stå udenfor.

Samtidig tror vi på, at vi skal sætte ind tidligt og sikre, at alle børn får positive erfaringer fra tidligt i livet. De erfaringer, børn får med fællesskaber og relationer, tager de med videre i livet. Er oplevelserne positive, bidrager de til børnenes selvværd og mod på at træde ind i nye fællesskaber. Er de ubehagelige, kan de føre til negative følelser, mistillid til omgivelserne og ensomhed.

Vi oplever, at netop fritidslivets potentiale anerkendes bredt blandt aktører på området, og vi forventer derfor, at flere børne- og ungdomsorganisationer, fonde og kommuner vil styrke deres indsats for at støtte børn og unges fritidsliv. For at lykkes med dette, tror vi i Mary Fonden på styrken i samarbejde. Vi skal bringe aktører sammen og give børn og unge reel mulighed for at påvirke de beslutninger, der tages på området. De skal sætte deres AFTRYK på deres fritid.