Viden om overgange
Ungdomslivets skift har stor betydning for den enkelte. Et af dem er overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse. Gode overgange er centrale for, at unge har det godt. Derfor sætter AFTRYK fokus på overgange i 2024.
En rapport fra Oxford Research for Mary Fonden (2021) viser, at overgange kan skabe håb for dem, der oplever ensomhed og mobning, men at håbet lider et alvorligt knæk, hvis de mislykkes.
Forskningsprojektet “Fællesskaber i ungdomslivet”, som Center for Ungdomsforskning har udarbejdet for Mary Fonden i 2023, fremhæver overgange mellem institutioner som afgørende for unges trivsel. Resultater herfra viser også, at disse overgange i stigende grad er præget af komplekse dynamikker og krydspres, der udfordrer relationer.
Befolkningsundersøgelsen “Ensomhed i Danmark” udarbejdet af Epinion for Mary Fonden i 2024 viser, at 55 % af unge mellem 16 og 19 år peger på skole- eller uddannelsesskift som medvirkende til følelsen af ensomhed. 23% af de adspurgte i undersøgelsen mener, at skoler og uddannelsesinstitutioner har en del af ansvaret for at hjælpe personer, der føler sig ensomme. Gode overgange er med andre ord helt centrale for, at unge har det godt. Derfor udforsker AFTRYK 2024 unges erfaringer med overgange for bedre at forstå, hvordan overgangen til en ungdomsuddannelse kan styrkes og forbedres.
En rapport fra Oxford Research for Mary Fonden (2021) viser, at overgange kan skabe håb for dem, der oplever ensomhed og mobning, men at håbet lider et alvorligt knæk, hvis de mislykkes.
Forskningsprojektet “Fællesskaber i ungdomslivet”, som Center for Ungdomsforskning har udarbejdet for Mary Fonden i 2023, fremhæver overgange mellem institutioner som afgørende for unges trivsel. Resultater herfra viser også, at disse overgange i stigende grad er præget af komplekse dynamikker og krydspres, der udfordrer relationer.
Befolkningsundersøgelsen “Ensomhed i Danmark” udarbejdet af Epinion for Mary Fonden i 2024 viser, at 55 % af unge mellem 16 og 19 år peger på skole- eller uddannelsesskift som medvirkende til følelsen af ensomhed. 23% af de adspurgte i undersøgelsen mener, at skoler og uddannelsesinstitutioner har en del af ansvaret for at hjælpe personer, der føler sig ensomme. Gode overgange er med andre ord helt centrale for, at unge har det godt. Derfor udforsker AFTRYK 2024 unges erfaringer med overgange for bedre at forstå, hvordan overgangen til en ungdomsuddannelse kan styrkes og forbedres.